Ansættelsesret
Der kan opstå mange juridiske problemstillinger i forbindelse med at have ansatte i en virksomhed. Vi kan hjælpe dig med at løse dine problemstillinger og besvare dine spørgsmål, herunder:
- Hvilke oplysninger må jeg indhente om en ansøger i forbindelse med ansættelsessamtalen?
- Hvor lang tid må jeg opbevare oplysningerne om en ansøger?
- Hvordan bør stillingsbetegnelsen formuleres, så man undgår flest mulige problemer med ændringer i ansættelsesforholdet
- Hvad skal der stå i et ansættelsesbevis for at det overholder lovgivningen og får at jeg som arbejdsgiver undgår at betale godtgørelse og erstatning?
- Kan jeg indgå en konkurrenceklausul med min arbejdstager og hvad er betingelserne for dette?
- Kan jeg indgå en kundeklausul med min arbejdstager og hvad er betingelserne for dette?
- Hvad er reglerne for deltidsansatte?
- Skal jeg have en whistleblowerordning?
- Hvordan skal jeg forholde mig i forhold til mine ansatte, hvis jeg vil overdrage min virksomhed til en ny ejer?
- Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg opsiger en medarbejder?
- Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg vil bortvise en medarbejder?
- Hvad er reglerne for sygemelding af en medarbejder?
- Hvad er opsigelsesvarslet for funktionærer?
- Hvad siger den nye ferielov?